روزه در دین زرتشت
Home Posts Archive Profile FeedBack RSS Designer
نويسندگان
نظرسنجی
موسیقی سایت
ترجمه منشور کوروش بزرگ یاس(هویت)
آخرین مطالب ارسالی

در مورد روزه در دین زرتشت باید گفته شود که روزه گرفتن و نخوردن آب و غذا بخاطر این که باعث سستی بدن و عدم فعالیت مفید و کار روزانه می شود، ناپسند می باشد. چون این موارد در آیین زرتشت نکوهیده شده و بی کاری و تن پروری به شدت نهی شده است.

در وندیداد، فرگرد سوم فقره 33 نوشته شده است: « از نخوردن است که توان و نیرو در بدن کاسته می شود و پارسایی و دین داری از میان می رود. از تغذیه و خوردن است که جهان جسمانی پایدار گردد و با نخوردن تباه شود ».

 

چهار روز روزه

 

روزه در دین زرتشت چهار روز در ماه است. زرتشتیان برای افراط نکردن در خوردن گوشت حیوانات روزهای دوم و دوازدهم و چهاردهم و بیست و یکم هر ماه زرتشتیان از خوردن گوشت پرهیز می کنند این چهار روز متعلق به چهار امشاسپند وهمن1، ماه2، گوش3 و رام4 که از میان چهارپایان هستند می باشد. در نزد زرتشتیان برای هر سی روز ماه اسم خاصی وجود دارد. یکی از این روزها «وهومن» است که بعدها به نام بهمن تغییر شکل داده به معنای منش نیک است. روز «ماه»، «گوش» و «رام» نیز به همراه «وهومن» روزهایی هستند که گوشت خوردن درآن روزها حرام است و اصطلاحا به آن «نَبُر» می گویند. نبر یعنی نبریدن که البته به خاطر زندگی شهری اکنون باید تعبیر نخور را به کار ببریم. بعضی از زرتشتیان قدیم در کل ماه بهمن نیز لب به گوشت نمی زدند. نماد بهمن سپیدی و پاکی است از همین رو موبدان زرتشتی سپید می پوشند چرا که، منش نیک یعنی سپیدی، این چهار روز پرهیز از خوردن گوشت خود یک نوع «حفظ الصحه» است. زرتشتیان پس از مرگ یکی از نزدیکانشان نیز به مدت سه شب از پختن یا خوردن گوشت اجتناب می‌کنند که این هم از جمله روزه‌های زرتشتیان است.  همچنین سفارش شده که درسیزده روز عید ناهار خورده نشود.

 

روزه معنوی

 

زرتشتیان در تمام اوستا وبه خصوص درگاتها بسیار به روزه معنوی تشویق شده اند و زمان آن طول سال است. در اوستا مفهوم روزه به روزه باطنی نسبت داده می شود و روزه ظاهری وجود ندارد اگرچه امساک و تحت فشار قرار دادن جسم برای تمرکز بیشتر بر اعمال و مناسک دینی عملی ستودنی است. زرتشتیان باید در سه بخش معنوی شنوایی، اندیشه و حساس همیشه روزه داشته باشیم به آن معنا که از طریق این سه حس از نیکی دور نشویم و “اندیشه و حساس و شنوایی” مان همیشه سرشاز از نیکی باشد. همچنین در اوستا بر روزه بزرگتری تاکید شده است و آن حفظ هفت عضو بدن، مشتمل بر دو چشم، دو دست، دو پا و زبان در تمام طول زندگی از هر گونه آلودگی است و این هفت عضو همیشه باید پاک نگه داشته شوند که از این عمل نیز تحت عنوان روزه یاد می شود.

 

1- وهمن، روز 2 هر ماه زرتشتی.

2- ماه، روز 12 هر ماه.

3- گوش، روز 14 هر ماه.

4- رام، روز 21 هر ماه.

 

 

یاری نامه:         

 

- زرتشتیان در ایران، هایده رمضان رستم آبادی، پاییز 1384

- ادیان زنده جهان، رابرت هیوم، ترجمه دکتر عبدالرحیم گواهی، دفتر نشر فرهنگ اسلامی

- دیدی نواز دینی کهن، دکتر فرهنگ مهر، چاپ چهارم1381، چاپ دیبا

 

- مجموعه قوانین زردشت یا وندیداد اوستا، جیمس دارمستتر، ترجمه دکتر موسی جوان، انتشارات دنیای کتاب

- پایگاه دایره المعارف طهور



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها: روزه در دین زرتشت
[ دو شنبه 28 مرداد 1392 ] [ 16:45 ] [ جواد درویشی ]

<< مطالب جدیدتر ........ مطالب قدیمی‌تر >>

ابر برچسب
درباره وبلاگ

با سلام خدمت شما دوستان عزیز دوستان عزیز قصد من از تاسیس این وبسایت تنها آشنا کردن ایرانیان با گذشته و اصالت پارسی و آشنایی با زرتشت و کوروش و آرش و... و همچنین آشنا کردن دوستان با فرهنگ اجدادمون هستش. بنده خودم شیعه دوازده امامی هستم و در اینجا قصد تبلیغ و یا توهین به هیچ دینی رو ندارم پس لطفا در نظراتتون ادب رو رعایت کنید و اگر مطلبی رو قبول نداشتید نیازی به فحاشی نیست.
آرشیو مطالب
امکانات وب
ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 10
بازدید دیروز : 12
بازدید هفته : 31
بازدید ماه : 77
بازدید کل : 18564
تعداد مطالب : 31
تعداد نظرات : 6
تعداد آنلاین : 1